Kondycja w BJJ

kondycja bjj

Kształtowanie kondycji w BJJ

Aby odpowiedzieć sobie na pytanie jaki trening siłowo-kondycyjny wykonywać pod bjj musimy spojrzeć w wymagania  dyscypliny. Jedna z podstawowych zasad jaka musi być zachowana to właśnie odpowiednia specyfika treningu. Ciało kształtuje się zgodnie z wymaganiami, jakie mu postawimy, na każdy rodzaj treningu ciało odpowie inną adaptacją. Na przykład odpowiedź ciała na wykonywanie sprintów będzie inna niż na wykonywanie długodystansowych biegów w wolniejszym tempie.

Bjj jest jednym ze sportów który uważa się za mieszany rodzaj wysiłku, czyli nie jest typowo aerobowy, ani typowo anaerobowy. Na pierwszy rzut oka wydawałoby się, że biorąc pod uwagę czas wysiłku pojedynczej walki-5min, bądź całej jednostki treningowej tym bardziej(90 min i więcej) jest to wysiłek tlenowy(aerobowy). Jednak takie podejście nie uwzględnia tego co się w tym czasie dzieje.

Podczas każdej parterowej walki są momenty podczas których nacierasz ostro wytwarzając jednocześnie duże ilości kwasu mlekowego utrudniającego dalsze poruszanie, ale są też chwile wytchnienia kiedy po prostu kontrolujesz pozycję szykując się do ataku. Niemniej oczywiście nie brakuje osób , które próbują sprintować cały czas, kończąc po upływie 30 sekund zmuszeni nagromadzeniem mleczanów. Zazwyczaj podejście osób do aspektów siłowo-kondycyjnych jest mocno jednobiegunowe. Albo skupiają się na trenowaniu wydolności tlenowej poprzez trening długotrwały o umiarkowanej intensywności, albo wręcz przeciwnie ograniczają się do podnoszenia ciężarów i budowania siły, ewentualnie wytrzymałości lokalnej. Sesje siłowo-kondycyjne nigdy nie mają pierwszeństwa przed technicznymi, więc jeśli dysponujesz ograniczonym czasem kładź akcent przede wszystkim na treningi podczas których wyrabiasz wprawę i wyczucie. Da facto podczas sparingów też dajesz organizmowi duży bodziec do rozwoju siły, wytrzymałości i wydolności. Czas trwania pojedynczej rundy sesji siłowo-kondycyjnej powinien odpowiadać rundzie walki właściwej. Jeśli przygotowujesz się do 5 minutowych walk to tyle powinna trwać Twoja seria. Jeśli chcesz się przygotować do tego co nieprzewidywalne to wykonuj trening z odpowiednio wysoką intensywnością. Nie jesteś w stanie przewidzieć czy Twój przeciwnik będzie walczył z pełną siła, szybkością i determinacją jaką tylko jest w stanie wykrzesać czy będzie raczej statyczny i powoli będzie wciągał w swoją grę. Dlatego sesje kondycyjne powinny być z założenia cięższe niż wykonywane sparingi. Zawartość sesji zależy od tego w czym jesteś dobry, a w czym słaby. BJJ wymaga zarówno dobrego rozwoju siłowego, zwinności i gibkości. Ruchy powinny odzwierciedlać wykonywane techniki, te którymi faktycznie walczysz, podejście z własnym ciężarem jest dobrym wyborem. Poniżej prezentuję obwód złożony z 10 ćwiczeń dobry dla osób początkujących i średniozaawansowanych:

1. Pajace

2. Ucieczki biodrami na jedną nogę

3. Chodzenie na kolanach

4. Zapaśnicze przejścia w parterze

5. Przejścia przez kolano na brzuchu

6. Pady ze wstawaniem defensywnym

7. Mostowanie z sięganiem

8. Zakładanie trójkąta 

Nie bez znaczenia jest odżywianie. Zerknijcie na http://zdrowazywnosc24.pl

Powiązane artykuły